Deprecated: Function wp_get_loading_attr_default is deprecated since version 6.3.0! Use wp_get_loading_optimization_attributes() instead. in /home/datfvcoarn/domains/krostrade.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6031

Arkitektur och barnpsykologi: sammankopplingen

Världen går kontinuerligt mot en fas där teknik möter arkitektur. När du reser och tittar runt ser du byggnader i innovativa koncept, häpnadsväckande konsumtion, skyskrapor, kommersialitetsideologier och mer. Du kan vandra kring vad som förbinder begreppen arkitektur och barnpsykologi.

Att tänka ur lådan, konst för konstens skull

Låter väldigt intressant, eller hur? Dessa krav är också utmaningar för arkitekter att slå vad som är normen, tänka utanför lådan och utforma byggnader med gränslös kreativitet. Men eftersom arkitekter också är föremål för affärsavtal och kommandon, måste de anpassa sig och röra sig efter vad dessa intressen vill ha.

Naturligtvis föds människor med sinnen, och en del av detta kan uppskatta vad som finns runt dem. Byggnader används som mest för praktiska ändamål för skydd eller som arbetsplats, men dessa måste kunna utstråla sann mening. Arkitekter är kända för att utforma utifrån mål och inte bara för konsumentismens skull.

Att basera dessa mönster från barnpsykologi ger vackra resultat. Tidigare studier har visat hur designen visar sig vara bättre och mer tilltalande när de görs ur ett barns tankesätt.

Barn är oskyldiga, omedvetna om många verkligheter i livet, och deras uppfattning om omgivningen är ung, oförändrad, omogen och inte benägen att påverkas. I slutet av denna bit kommer du att kunna:

  • Förstå arkitektur för barn
  • Förhållandet mellan arkitektur och mänsklig psykologi
  • Förstå vad rehabiliteringsarkitektur och stabilitet betyder
  • Se hur man utformar liten arkitektur för barn
  • Ta en titt på de bästa proverna.

Arkitektur för barn

Barnets sinne är lekfullt. Arkitektur för barn, i linje med arkitektur och barnpsykologi, kan definieras på många sätt. Först kan det hänvisa till hur arkitekter befaller sina verktyg för att komma med mönster baserat på ett barns perspektiv. Således enkel, lättförståelig och idealistisk.

För det andra kan det också hänvisa till arkitektur avsedd för barn. Hur designar man en leksaksaffär som skiljer sig från en klädaffär för mammor? Hur utformar man ett familjevänligt samhälle kontra ett samhälle för mer mogna individer? Hur skapar man en temapark med begrepp som är attraktiva för barn?

För det tredje kan arkitektur och barnpsykologi också avse utomhustillbehör och inredning som både barn och äldre kommer att älska. Dessa kan inkludera hundparker, bänkar, bord och husdjursstationer.

Arkitektur och psykologi

Arkitektur och barnpsykologi är två breda studier, även om dessa två inte är särskilt svåra att ansluta. Tidigare har du lärt dig hur mänskliga känslor förändras med förändring av omgivningen och hur de relaterar till varandra. Vi förklarar lite om detta för att upptäcka mer om konsten och dess samband med barnpsykologi.

Enligt Merriam-Webster-ordlistan, en källa som har funnits sedan 1800-talet, före världskriget, definieras psykologi som vetenskap om sinne och beteende. Det hänvisar också till studiet av hjärnan och beteendet rörande ett visst område.

Finns det värde på varandras koncept? Ja. Vet att design kan gå utöver kreativitet. Arkitektur är konst, matematik – och naturvetenskap.

Byggnader och hur de ser ut påverkar hur människor interagerar och tänker. Människor kan läsa mönster, och det är arkitektens arbete att se till att designen följer solida principer. En av dessa är känd som Gestalt-principen, vederbörligen relaterad till interaktionen mellan arkitektur och barnpsykologi.

Denna princip talar om hur den mänskliga hjärnan speglar den dagliga omgivningen på ett sådant sätt att den är kopplad till att identifiera symmetri och balans i linje med den allmänna helheten och därmed uppskatta det visuella. Dessa principer grundas och grundas på likhet, kontinuitet, närhet, stängning och figur.

Ett av de bästa exemplen skulle vara den durianformade byggnaden i Singapore. Känd som The Esplanade, tilldelar denna byggnad sig officiellt den populära frukten i Sydostasien, Durian. Det är dock mycket annorlunda när det gäller byggnadens storlek, och utan kunskap om denna frukt skulle du inte kunna göra identifieringen.

Gestaltprinciper lurar hjärnan till att följa illusioner och får den att tro att detta är vad personen kan se. Människor har det naturliga sättet att dekonstruera dessa till den mest direkta betydelsen. Elementen i balans, linjer, djup och illusion samlas.

Och sedan har du färgpsykologin. Märkte du att många livsmedelskedjor och restauranger har en röd färg? Rött symboliserar törst, hunger och behovet av något. Varumärken och företag har utnyttjat färgen för att locka fler kunder.

Barnpsykologi inom rehabiliteringsarkitektur och stabilitet

Nu när du har erbjudit en glimt av barnpsykologi och arkitektur tar vi detta lärande ett steg högre med rehabiliteringsarkitektur. Genom att gå igenom olika länder och kontinentord gör det det lätt att förstå. Återhämtning genom rehabilitering är slutmålet, men det finns utmaningar besegrade, inlärningskurvor och vanor som måste göras korrekt och konsekvent under hela processen.

Omformar arkitektur och fokuserar sinnet på nytt som liknar rehabilitering? Ja. Arkitektur handlar också om läkning. Utrymmen som läker har fantastiska bilder som inte belastar personens välbefinnande utan mer avslappnande dem.

På vägen mot rehabilitering råder läkning. Personen lär sig av sina tidigare misstag, återhämtar sig och gör förändringen. Arkitektur har makten att forma mänsklig psykologi, och genom att använda tekniken för att basera varje design från barnpsykologi, fördjupar du dig i teman ungdom, lekfullhet och nyfikenhet.

I de nästa delarna av denna bit tittar vi på specifika prover av dessa arkitektoniska element för barn – från lekplatser till hundstationer.

Designa liten arkitektur för barn

Dominerande arkitektur och design är dessa små arkitektoniska funktioner skapade för barn. Dessa kan inkludera lekplatser, hundparker, bord, bänkar och hundstationer. Att skapa dessa bitar kräver ansträngning och tid, varför arkitekter investerar tid för att fundera över hur de kommer att få dem utformade, byggda och presenterade.

Arkitektur och barnpsykologi är två överväganden som kommer in i scenen när man arbetar med att skapa dessa bitar. År 2018 utgjorde barn eller personer i åldrarna 15 år 26 procent av den globala befolkningen. Och du har också varit barn på en punkt i ditt liv.

Barn har minnen från olika utrymmen. Det inkluderar att spela runt i biblioteket i ditt samhälle eller den närmaste lekplatsen för ditt hus. Arkitekter överväger dessa när de utformar en liten arkitektur för barn. De bidrar till gjutningsperspektiv; alltså behovet av att tänka och tänka om igen, och hitta sätt att visa energi och empati i skapelserna.

”Minnen som dessa innehåller den djupaste arkitektoniska upplevelsen jag känner till. De är reservoarerna för de arkitektoniska atmosfärerna och bilderna som jag utforskar i mitt arbete som arkitekt, säger den schweiziska arkitekten Peter Zumthor.

Universella lagar för att bestämma vad som är bra och vad som inte är bra bör inte begränsas till strikta villkor. Principer från detta måste dock förstås för att uppmuntra till diskussion, främja lärande och ha naturen inblandad på vägen.

Lekplatszon och användning

Fördelarna med lekplatser är stora. Det är här dina barn utvecklar sina tidiga motoriska färdigheter och interagerar med sina klasskamrater och vänner från grannskapet. Lekplatser är där barn och deras föräldrar, släktingar och familjemedlemmar samlas i ett annat utrymme som involverar naturen.

Med dessa lekplatser är de friare att flytta och främjar självförtroende och självkänsla. Många gemensamma lekplatser är gratis entré, vilket ökar chansen för dessa barn att utnyttja platserna för att engagera sin fantasi i aktiviteterna. Dessa lekplatser samarbetar också med hälsorelaterade organisationer i strävan att bekämpa barnfetma.

Vad är en lekplatszon? Lekplatser är vanliga tecken som indikerar att du går in i en lekplats. Detta är en liten arkitektonisk funktion som kan förmedlas genom utformningen av öppna parker och lekplatser. Det varnar bilister och förare att vara försiktiga i området eftersom barn ofta besöker lekplatser.

Det finns olika överväganden när du väljer och bygger dessa lekplatsfunktioner. Dessa inkluderar:

  • Säkerhet
  • Spela
  • Anpassningsförmåga
  • Fri rörlighet
  • Kunskap och lärande

Säkerhet är nummer ett och detta har varit målet för varje lekplatszon som installeras i området. Utan säkerhet är arkitektur bättre frånvarande. Det handlar om användning av kvalitetsmaterial. Sedan kommer möjligheter till spel. Att kunna leka är barnens rätt. Utrymmen som bidrar till dessa aktiviteter måste finnas i överflöd i ditt område.

Anpassningsförmågan för det arkitektoniska utrymmet innebär att man kan svänga efter hur de behövs. Kommer miljöparkerna att användas för teambuilding? Eller kommer det här att handla mer om en picknick i familjen med barn? Med dessa kommer utrymmen där människor är fria att röra sig. Slutligen måste de främja lärande. Är de växter du ser runt barnvänliga parker märkta med vetenskapliga namn?

Parkdesign för barn inklusive hundparker

Barnparker som tillåter husdjur är trendiga nuförtiden. Den växande populationen av individer som äger husdjur behöver dessa utrymmen som skapas exklusivt för dem eftersom det finns individer som kanske inte tycker att det är särskilt bekvämt runt dessa djur.

För att utforma det bästa av dessa parker måste man överväga vilken typ av lek. Det kan inkludera aktivt spel, sensoriskt spel, fantasirikt spel, kreativt spel, reflekterande spel och socialt spel. Till exempel är det populära Mind Museum i det trendiga området BGC i Taguig City, Filippinerna, en inomhusutställning av hantverk avsedda att utveckla barnets lärande. Detta lutar mot reflekterande spel mer än aktivt spel.

För det andra är känslan av plats. Parker som har den mest bestämda känslan av lek är de som också talar om den lokala kulturen och “samhällsandan”. Det kan innehålla symboler som är infödda eller lokala för samhället. Bänkar kan målas med färger som berättar om lokaliteten.

Multifunktionella parkfunktioner blir också mer populära. Borta var de dagar då apstänger var för att hänga, bilder är för glidning och så vidare. Nu har vissa stolar och bänkar det dubbla syftet med var parkbesökare kan sitta ner för att vila och fungera som en kompletterande dekor för det större området.

Då kan du också använda dina konstnärliga färdigheter för att presentera gömställen och gångar som inte direkt avslöjas på kartlayouten. Passagen till en lagun eller labyrinter som leder till en bildplats för möjligheter att fotografera kan inkluderas.

Flöde är också en designprincip. Visuellt och längs vägen ska parkbesökare och barn ha kontinuitet i rörelse som sammanfaller med designmönstren, om inte annat ingår i hela konsten. Trädhus, hopscotch eller glidfunktioner rekommenderas övergångsstycken från en viss zon i parken till ett annat område.

På samma sätt som ett träningspass med hög intervall i gymmet måste zoner för olika energinivåer utformas noggrant. Det kommer att hindra yngre barn från att prova en lekplatsanläggning som kan vara för stor för dem att hantera. Då kan du också överväga att utforma efter trafik. Arbeta med naturen, arbeta med hållbarhet och känn individens rörelse när parken är klar.

Liten arkitektur för barn – bänkar, bord och hundstationer

Bänkar, bord och hundstationer handlar inte bara om deras syften, utan också om att ge ett visuellt spektakel. Föreställ dig en park utan utrymmen där parkbesökare kan vila. Eller öppna områden som besökare tar med husdjur utan stationer som är exklusiva för husdjur. Bortsett från att det är en oorganiserad affär, är det ett steg tillbaka från estetik.

Stor estetik involverar dessa små bitar som kompletterar designen, vilket ger en visuell paus från grönska eller livlös kontinuitet i horisonter. Ta till exempel en kuststräcka vid stranden utan tillbehör som volleybollnät eller hyddor. Det kommer att se ut som ett underutvecklat område.

Slutsats

Det finns flera grupper, institutioner och organisationer som förespråkar att förbättra barnens arkitektur och introducera dem till fältet tidigt. Om du inte har släktingar som är arkitekter, formgivare eller stadsplanerare, finns det tillfällen som du kanske inte är medveten om vad arkitektur egentligen är.

Hur gammal var du när du hörde talas om “arkitektur”? Om du till exempel är i 30-talet och kunde upptäcka den djupgående innebörden av arkitektur, kommer du att ha en barnlik uppfattning om vad fältet handlar om? Du har sett hur arkitektur och barnpsykologi går ihop, och vi kan inte vänta med att se hur du kommer att implementera detta i dina framtida projekt.