Deprecated: Function wp_get_loading_attr_default is deprecated since version 6.3.0! Use wp_get_loading_optimization_attributes() instead. in /home/datfvcoarn/domains/krostrade.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

Hur hanterar jag en försäkringsskadejusterare? 7 bästa tipsen!

Det sista du vill tänka på direkt efter en bilolycka är hur man hanterar en försäkringsskadejusterare. Istället skulle du vilja fokusera på medicinsk behandling för eventuella skador och få ditt fordon tillbaka på vägen på rätt sätt.

Men omedelbart efter din bilolycka måste du kontakta en försäkringsskadejusterare och du måste veta hur du hanterar dessa diskussioner. Tänk på att felaktig hantering av kravjusterare kan leda till en avsevärd minskning av din utbetalning.

Det viktiga att förstå är att försäkringsbolaget hävdar att justerare fungerar och inte är dina kompisar. Till skillnad från en bilolycksadvokat är dess syfte att garantera att ersättningen är så liten som möjligt.

7 praktiska tips Att hantera en försäkringsskadejusterare

Du kommer att använda en rad metoder för att minska din ultimata uppgörelse. Ja, skadejusteraren är nog väldigt trevlig, men de är också kompetenta förhandlare när de justerar försäkringsskador. Nedan följer de tips som du behöver tänka på när du pratar med dem. Här är sätten att hantera en försäkringsskadejusterare:

Tips #1. Var artig och lugn

Du kan fortfarande vara arg på olyckan, särskilt om en annan person orsakade den. Men notera att om du blir upprörd över skadejusteraren inte hjälper dig att hitta en rättvis lösning för din skada. Istället bör du vara lugn och artig när du pratar med en skadejusterare eftersom det hjälper dem att hantera ditt krav snabbare. Dessutom kommer detta att övertyga dem om att din berättelse är äkta.

Tips #2. Identifiera vem du talar med

Få namn, företagsadress och telefonnummer innan du diskuterar något med en försäkringsskadejusterare. Se till att du känner till det försäkringsbolag du representerar och namnet på den försäkrade eller namnet.

Tips #3. Ge begränsad information om dig själv

Du måste meddela försäkringsleverantören viss personlig information, till exempel ditt fullständiga namn, adress och telefonnummer. Vill du informera dem var du arbetar och vad du gör? Du behöver inte fördjupa dig i ditt jobbschema, vardagliga rutiner eller pengar på djupet.

Tips #4. Ge inte den anklagade någon information

Försäkringsanpassarna kan be dig förklara hur händelsen inträffade. Men du behöver inte ange något annat än de viktigaste fakta i händelsen, till exempel platsen för händelsen, de inblandade bilarna, vittnen och andra förares identitet. Dessutom kan du informera försäkringsansvariga om att din utredning av olyckor pågår, och vi kommer att besvara alla detaljer angående detta senare.

Tips #5. Ge inte din information om ditt tillstånd

Justeraren av försäkringsskador vill veta om dina skador men går inte in på djupet. För närvarande är du kanske inte medveten om hela graden av dina skador, eller så kan du lämna saker utanför när du pratar med justeraren. Berätta för justeraren att du lämnar det till din sjukvård.

Tips #6. Motstå de första erbjudandena

De kan lösa ditt anspråk förr snarare än senare. Även om ett tidigt bud kan verka lockande, kom ihåg att initiala bud vanligtvis är lägre än du borde få. Acceptera inte ett erbjudande om du inte har en fullständig bild av dina förluster och accepterar endast bud som täcker dessa kostnader.

Tips #7. Undvik att ge detaljerade beskrivningar

En försäkringsskadejusterare kan be dig om en dokumenterad olycks- eller skadedeklaration. Men du behöver inte, och du måste säga till dem att du inte accepterar några registrerade uttalanden.

Vanliga frågor

Ja, det är de sakerna du bör notera om hur du talar med försäkringsskadejusterare. Vårt team har beslutat att inkludera några av de vanligaste frågorna om detta i detta inlägg. Fortsätt läsa för att få svaren eftersom du kanske ställer samma eller relaterade frågor.

Fråga #1. Ska du kontakta en advokat innan du pratar med en justeringsman?

Faktum är att du aldrig ska prata med en justerare direkt. Men om din försäkringsleverantör kräver att du kontaktar dem som en del av villkoren i din försäkring, behöver du inte hantera dem själv.

Fråga #2. Är det möjligt att ha en avvikelse med en försäkringsskadejusterare?

Be din justerare att säkerhetskopiera ditt erbjudande. Du kan komma med ett motargument efter att ha utvärderat deras resonemang. När du förhandlar med försäkringsbolaget och skadejusteringen bör du överväga både önskat belopp och minsta avräkning. Hur som helst bör du veta hur man förhandlar med en försäkringsjusterare.

Fråga #3. När kommer justeraren av krav att kontakta dig?

Om en annan persons vårdslöshet skadar dig kan du vänta dig ett samtal från skadejusteraren hos ditt försäkringsbolag snabbt efter händelsen. Detta kan inträffa en dag eller två efter händelsen. De flesta tror att försäkringsskadejusterare bara kommer att vara inblandade i en bilolycka. Ändå finns en justerare närvarande varje gång ett bilförsäkringsbolag hävdar personskada. Vet om din bilförsäkring täcker personskador.

It’s A Wrap!

Återigen måste du veta hur man hanterar en försäkringsskadejusterare för att säkerställa rätt ersättning. Att vara medveten om tipsen ovan eller bara bli bekant med dem är en väg att gå.