Deprecated: Function wp_get_loading_attr_default is deprecated since version 6.3.0! Use wp_get_loading_optimization_attributes() instead. in /home/datfvcoarn/domains/krostrade.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

Hur länge måste ett försäkringsbolag betala ett krav? 3 grundläggande faktorer som kan fördröja kraven

Varje försäkringstagare behöver veta hur länge ett försäkringsbolag måste betala ett skadestånd. Det snabbaste skulle vara inom 30 dagar, men det beror fortfarande på vissa faktorer. Ibland kan det vara frustrerande att vänta på att försäkringsgivaren skickar checken till dig. Detta gäller särskilt om du är desperat efter att ha pengarna redan eftersom du har medicinska räkningar.

För att lägga till detta kan du ha korta pengar för att du saknar arbete eftersom du återhämtar dig från skador. Det är vanligt att försäkringsbolagen försenar utbetalningarna så att de kan undvika betalningar. Med det sagt är det viktigt att du känner till den genomsnittliga tiden för utbetalningar så att du kan uppskatta tiden för att förvänta dig avräkningskontrollen. Läs vidare eftersom vi kommer att ta itu med detta för resten av den här artikeln.

Genomsnittligt antal dagar ett försäkringsbolag måste betala ett krav

För det mesta betalar försäkringsbolagen ut skador inom trettio dagar efter att de mottagit skadan. Under den perioden tilldelar företaget en justerare för ärendet att granska fakta. Sedan kommer de att avgöra om de ska neka eller acceptera påståendet. Kanske, påståendet har accepterats, kommer de att utfärda betalning av det.

Majoriteten av försäkringsbolagen håller fast vid denna tidsfrist så att de förblir effektiva. Men i vissa stater har särskilda lagar som kräver att försäkringsbolag betalar för skadorna inom en viss tid.

Hur länge måste ett försäkringsbolag betala ett skadestånd? Ett exempel är Texas. Det ger försäkringsbolagen upp till 15 dagar att låta den som ansöker få veta att de har tagit emot och bekräftat kravet genom ett brev. De kan lika gärna begära mer information från klienten.

När de väl fått informationen har försäkringsbolaget ytterligare 15 dagar på sig att ta ett slutligt beslut om att godkänna skadan. Oftast löses ärendena inom 30 dagar efter det att ett yrkande har lämnats in.

Om försäkringsgivaren nekade till kravet måste det ge dig ett giltigt skäl. Men om förklaringen inte är vettig eller värre om det inte finns någon förklaring, innebär det att de drar nytta av försäkringstagaren. På motsvarande sätt, om du accepterade, bör betalningen frigöras inom 5 dagar.

3 faktorer som kan fördröja anspråket

Vissa faktorer kan orsaka fördröjning av processen. Nedan är de vanligaste.

#1. Svåra skador

I händelse av en bilolycka, om förarens skada är allvarlig, förvänta dig att uppgörelsen kommer att ta längre tid. Det beror på att behandlingen av föraren måste vara klar innan försäkringsgivaren kan bestämma det belopp som de behöver betala.

#2. Förares vårdslöshet

När en olycka inträffar är det ofta svårt att avgöra vilken som är ansvarig för den. Om det förväntas att olyckan har orsakats på grund av förarens oaktsamhet, kommer det att ta längre tid att få en lösning för kravet.

#3. Fram och tillbaka-förhandlingar

Generellt sett skulle förhandlingar om uppgörelse ta för lång tid. Vanligtvis är det mycket fram och tillbaka mellan försäkringsbolaget, offer och advokater. Återigen borde försäkringsbolaget kunna betala skadan inom 30 dagar, men med de faktorer som nämns ovan skulle det fortfarande variera.

Försäkring Dålig tro och vad man ska göra åt det

Om du inte får betalningen inom 30-dagarsfristen eller inom den tid som lagen föreskriver, kan ditt fall betraktas som försäkring i ond tro. I ett sådant fall bör han konsultera en advokat eftersom de kan ge dig de juridiska alternativen. Många försäkringsbolag ägnar sig åt ond tro så att de kan spara pengar även om det kommer att gå på deras anställdas bekostnad.

Om betalningen dröjer måste försäkringsbolaget ange ett giltigt skäl. Annars är det grunden för att lämna in ett skadeståndskrav för ond tro.

När du märker eller misstänker att det finns en försäkring i ond tro, bör du börja dokumentera upplevelsen. Se till att behålla alla kopior av e -postmeddelanden eller brev som du har fått från försäkringsgivaren.

Lär dig också lagarna om försäkring i ond tro och be hjälp från en advokat för att avgöra om du kan göra anspråk på försäkringen för att få snabb betalning eller ytterligare ersättning. Om du lyckas med din försäkring i ond tro, är det troligt att du kan tvinga försäkringsgivaren att betala dig mer.

It’s A Wrap!

För att svara på frågan: hur länge måste ett försäkringsbolag betala ett skadestånd?

Det tar vanligtvis försäkringsgivaren att betala ut inom 30-dagarsfristen. Men vissa saker kan göras för att påskynda processen.

Till exempel kan du anlita en advokat som ser till att allt papper kommer att slutföras korrekt och snabbt. De vanliga orsakerna som kan orsaka utbetalningar, resolutioner och fördröjningar av utredningar saknar information och misstag i pappersarbete.

Dessutom bör du kommunicera med din försäkringsleverantör ofta eftersom det kan göra dem mer ansvariga för ditt skadestånd. Att hålla dig själv kunnig om påståendet samt tidsfristen och tidslinjen visar att du inte är ett lätt mål för ond tro.

Du kan också dra all kommunikation du har gjort med försäkringsbolaget eftersom det kan vara till hjälp och lämna in ett klagomål senare. Läs om hur du återställer en luftkonditionering om du fortfarande har tid att läsa mer informativa artiklar.