Deprecated: Function wp_get_loading_attr_default is deprecated since version 6.3.0! Use wp_get_loading_optimization_attributes() instead. in /home/datfvcoarn/domains/krostrade.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

Vad är tvång i försäkring? 4 begrepp du borde veta!

Lär du dig de olika begreppen inom försäkring och stötte på termen tvång och undrade “Vad är tvång i försäkring?” Tja, som definierat är tvång i försäkring när någon tvingar en person att köpa försäkring.

Denna typ av våld som någon antyder för att få en person att köpa försäkring av sin vilja kan vara fysisk, psykisk eller psykologisk. Dessutom anses tvång i försäkring vara en olaglig handelsmetod.

I allmänhet avser tvång den handling där någon gör något mot sin avsikt eftersom någon påtvingar dem makt eller auktoritet.

Med det är alla åtgärder som agenten gjort genom tvång olagliga. När det gäller försäkring sker detta vanligtvis när en person i försäkringsverksamheten utövar kraft för att tvinga någon att göra försäkringar. Fortsätt läsa medan vi diskuterar med dig begreppen om tvång i försäkring.

Begrepp om tvång i försäkring

Tvång är en olaglig handelspraxis som tar bort individens fria vilja att köpa försäkring.

En agent applicerar ofta fysiska och psykiska hot mot sin klient, vilket tvingar dem att ingå försäkringar även om de inte hade för avsikt att göra det. Med det, här är fyra begrepp om vad som är tvång i försäkring för att förbättra din kunskap och förståelse om denna orättvisa praxis.

Koncept #1. Hot och krafter

Tvånget i försäkring kan också relateras till andra tvångshandlingar som vanligtvis sker i samhället. För att någon ska uppfylla sina önskemål använder de hot och krafter för att utlösa offret för att göra något av sin vilja.

Till exempel övertalar en agent hos ett försäkringsbolag en person att genomföra försäkring under dem. När personen de frågade avslog sitt erbjudande, använde de sin makt för att tvinga dem att ansöka om försäkringen.

Koncept nr 2. Psykologisk press

Ett sätt som agenter kan övertyga en person att göra affärer med sitt företag är psykologisk press.

Psykologiskt tryck som agenterna orsakar skulle påverka personens känslomässiga och mentala tillstånd på grund av den nöd de känner.

Det är en stor sannolikhet att kunden kommer överens om att köpa försäkringen ovilligt på grund av deras instabila mentala tillstånd som orsakas av deras lidande. Psykologisk press kan också inkludera underförstådda hot eftersom dessa också kan påverka offrets psykologiska tillstånd.

Till exempel, när en agent hotar personens familjemedlemmar men bara fungerar som en varning, skulle de välja att teckna försäkring istället för att skydda sin familj. Att skrämma en individ genom felaktig auktorisation och befogenhet att köpa försäkring anses vara en olaglig handelsmetod.

Koncept #3. Utpressning

Utpressning är ett av de vanligaste hoten när man tvingar en person att handla försäkring ur sin fria vilja. Agenten kan berätta för personen att någon kommer att skadas om de inte köper försäkring i sitt företag. På grund av detta har individen inget annat val än att påbörja transaktionen för att hålla en person trygg.

För att ytterligare förstå hur utpressning ingår som ett av sätten att tvinga en individ, ta detta exempel på en försäkringsagent som vill att en anställd ska köpa försäkring av dem. När medarbetaren inte håller med kommer agenten att övertyga dem på andra sätt.

Om den anställde fortfarande inte vill teckna försäkring på sitt företag hotar agenten dem genom att säga att de kommer att bli avskedade från företaget de arbetar för om de inte håller med. Med det har den anställde ingen frihet att välja om de ska köpa försäkringen på grund av rädslan för att de ska vara arbetslösa.

Den anställdes rätt att köpa försäkringen skulle kränkas, vilket innebär att agenten använde olagliga medel för att förmå den anställde att köpa försäkring.

Trots den anställdes oförmåga att acceptera försäkringen hade de inget annat val än att tvinga. Dessutom tvingade agenten den anställde att göra en transaktion, vilket förstärkte agentens orättvisa handelspraxis.

Koncept #4. Tvång på för dyra produkter

För det sista konceptet kan försäkringsagenter tvinga kunderna till överpris, direkt eller indirekt. I den här situationen kan kunderna vara omedvetna om de för dyra produkterna, och efter att de behandlat transaktionen för det visste de att de köpte den typen av produkter omedvetet.

Detta är en annan typ av tvång i försäkring eftersom de tvingades köpa den eftersom de inte var medvetna om den först och därmed köpte den av sin fria vilja.

På grund av försäkringsagenternas vilseledande taktik tvingas kunderna att köpa något de inte vill ha. Det tryck som kunderna hade när de genomförde försäkringen får dem att köpa den även om de inte håller med. Försäkringsagenten tog ett underförstått beslut för att låta det som att köpet av försäkring är villkorat när det inte är det.

Slutsats

Och det är de fyra begreppen som du bör veta om vad som är tvång i försäkring. Tänk på att alltid vara uppmärksam på dina beslut, främst när du handlar försäkring, eftersom detta kan påverka ditt liv avsevärt. Slutligen rapportera ett försäkringsbolag omedelbart om du tror att det visar tecken på tvång. Var medveten om detta för att förhindra att du blir lurad.

Oavsett, detta är ur ämnet men om du känner att du vill läsa fler artiklar, då den här om “Vad är exponeringsförsäkring?” Kan hjälpa dig att få mer kunskap om pengar och försäkringar. Det är allt.