Deprecated: Function wp_get_loading_attr_default is deprecated since version 6.3.0! Use wp_get_loading_optimization_attributes() instead. in /home/datfvcoarn/domains/krostrade.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

Varför är avslöjande viktigt när man tecknar försäkring? 4 bästa skälen till varför!

Har du någonsin velat veta varför det är viktigt att avslöja när du tecknar en försäkring? När en person gör anspråk på sin försäkring är det av yttersta vikt att avslöja de väsentliga detaljerna i ett försäkringsavtal för att teckna sin försäkring utan problem när något hände dem.

Försäkringsavtalen är juridiskt bindande, så varje kund som tecknar försäkring bör lämna ut nödvändig information för att undvika problem när den gör anspråk på den. Dessutom är det den försäkrade klientens plikt att, enligt deras vetskap, avslöja eventuella fakta och omständigheter för försäkringsagenten.

En försäkring är ett skriftligt avtal där de försäkringsersättningar som försäkringsgivaren möter vissa risker som olyckor, naturkatastrofer eller dödsfall kompenserar för de utgifter som behövs. Försäkringen täcker dock bara de omständigheter som inträffade utom kontroll av individen. Fortsätt läsa när vi diskuterar för dig de fyra anledningarna till vikten av avslöjande i försäkring.

Anledningar till att avslöjande är viktigt inom försäkring

Både försäkringsagenten och klienten har skyldighet att lämna ut försäkringspolicyn så att agenten kan bedöma kunden om vad som ingår i deras försäkringsskydd.

Offentliggörandet av all relevant information kommer också att säkerställa klienten att agentens ansvar under särskilda omständigheter inte är mer än förväntat. Med det här är de fyra anledningarna till att avslöjande är viktigt när man tecknar försäkring.

Orsak 1. Korrekt bedömning

Det är av särskild vikt att försäkringen lämnas ut av både försäkringsagenten och klienten för att bedöma den försäkrade individen angående försäkringen korrekt. Denna korrekta bedömning gör att agenten kan diskutera med kunden villkoren och prissättningen för försäkringspolicyn, som innehåller viktig information som ålder, yrke, sjukdomshistoria och eventuella ekonomiska problem.

Så när kunden inte gick med på att lämna ut relevant information med agenten skulle det uppstå en tvist när kunden vill göra anspråk på försäkringen.

Orsak 2. Försäkringens täckning

När du avslöjar försäkringen med agenten kommer du att förstå och lära dig försäkringsskyddet som du kommer att få. Det är viktigt att lämna ut försäkringen hos dem eftersom det skulle finnas en felaktig tolkning av försäkringspolicyn när du misslyckades med att göra det.

Till exempel, när du inte avslöjade relevant information, till exempel din medicinska historia, kommer anspråket du kommer att behandla senare att betraktas som bedrägeri. Detta beror på att du inte har angett de möjliga riskerna du kan stöta på med försäkringsagenten, särskilt inte i ditt hälsotillstånd.

Orsak #3. Undvik misstolkning

Inom försäkring uppstår vanligtvis felaktig tolkning när klienten inte lämnade ut relevant information till försäkringsagenten. Det händer också när klienten avsiktligt lämnade falsk information för att avslöja i försäkring.

Att behålla detaljerna kommer också att orsaka misstolkningar under försäkringskraven, särskilt när kunden bestämmer sig för att ändra kontraktets villkor eller inte längre ingå avtalet. Vidare kommer innehållande information att leda till att kontraktet blir ogiltigt när kunden bara avslöjar de relevanta detaljerna de bör lämna ut i förväg.

Agenten måste uppdatera den försäkrade all väsentlig information om eventuella ändringar som en myndighet gör i ett försäkringsavtal för att förhindra andra missförstånd. Det är viktigt att informera kunden om ändringarna eftersom det under vissa omständigheter när försäkringen ändras kommer också att påverka försäkringspremierna, oavsett om de har ökat eller minskat med tiden. Det är också viktigt för agenten att prata med kunden för att informera dem om prisjusteringen för att undvika misstolkningar under anspråksstadiet.

Orsak #4. Försäkringsagentens plikt

Som vi nämnde i de skäl som nämnts tidigare måste försäkringsagenten lämna relevant information till kunden när han tecknar försäkring. Deras ansvar inkluderar att innan relevant försäkringsavtal ingås ska varje relevant detalj som kunden känner till också vara relevant för kundens beslut om att acceptera risken och lösa försäkringsvillkoren.

Observera dock att inte all information som är irrelevant för de risker och omständigheter som kunden kommer att möta bör lämnas ut till agenten. Detaljer som frågor som minskar risken, detaljer som anses vara allmänt kända för både agenten och klienten, förmodligen kända av agenten, och de som försäkringsgivaren har avstått från är inte nödvändiga att ta med i avslöjandet.

Risker som är nödvändiga för att avslöja försäkringar inkluderar fastighetsförhållanden, medicinskt tillstånd, lagstadgad historia och försäkringsskadeshistorik. Kunden bör avslöja dessa risker med agenten för att undvika misstolkningar under anspråket. Kom ihåg att felaktiga tolkningar av försäkringar kan leda till att anspråket avvisas eller försäkringen upphävs.

Slutord

Och det är de fyra anledningarna till att avslöjande är viktigt när man tecknar försäkring. Tänk på att en person som handlar en försäkring måste avslöja alla relevanta frågor i kontraktet så att agenten kan reglera premierna och villkoren i kontraktet. Genom att avslöja relevanta detaljer säkerställs dessutom för kunden att deras ansvar inte är högre än förväntat under normala förhållanden.