Deprecated: Function wp_get_loading_attr_default is deprecated since version 6.3.0! Use wp_get_loading_optimization_attributes() instead. in /home/datfvcoarn/domains/krostrade.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

Bilförstörningar när luftkonditioneringen är på? 5 fantastiska skäl!

Frågar du dig själv varför din bil sputtrar när luftkonditioneringen är på? Det finns många skäl till varför du går igenom detta problem. Bilens luftkonditionering tenderar att gå sönder oftare eftersom de är mindre än ett traditionellt AC -system. Det kan vara ett lågt köldmedium, uselt bälte, felaktig kompressor och många andra. Om du går igenom det här problemet kommer den här artikeln att hjälpa dig. Så varför förstör bilen när luftkonditioneringen är på?

Orsak till att du sputtrar i en luftkonditionering i bilen när den är på

Först erkänna att denna fråga inte är begränsad till ett enda system – det är resultatet av flera faktorer. Först anstränger det motorn när du sätter på din luftkonditionering (motorn styr kompressorn). Vilket skapar tryck i systemet, vilket gör att lågtrycks, gasformigt köldmedium kan omvandlas till högtrycksvätska och användas i ditt kylsystem).

Du måste först förstå vad som händer i din AC eller hur det fungerar innan du identifierar problemet. Vi har samlat information om varför din bil sputtrar när luftkonditioneringen är på? Så innan du ringer din mekaniker, läs den här artikeln, “Bilen sputtrar när luftkonditioneringen är på.” Och här är de:

Orsak 1. Felaktig IAC -ventil

PCM (styrsystem för kraftsystem) använder en tomgångsventil (IAC) för att hantera tomgångshastighet. IAC tillåter i princip att en viss mängd luft blåses ut från gasreglaget. Vid kall motorstart förbättrar ytterligare luft luft-bränsleblandningen. Det hjälper också till att öka motorvarvtalet när andra krav ställs på motorn, till exempel att slå på luftkonditioneringen eller avfrostningssystemet.

De mest typiska IAC -problemen inkluderar kolavlagringar runt IAC -ventilen, gaspassage och IAC -motorfel.

Du kan utföra ett grundläggande IAC -motortest och leta efter kolavlagringar i gasreglaget och IAC -ventilen. Du kan besöka den här artikeln om auto reparation av elektriska kylproblem och tjäna den som en guide.

Orsak 2. Smutsig gasreglage

Om din bil är instabil på tomgång kan det bero på att gasreglaget är smutsigt. Gasreglaget reglerar mängden luft som tas av motorn. När det blir smutsigt fungerar inte motorn normalt. Vid växelström kan en smutsig gasreglage påverka tomgångshastigheten. Och styr gasreglaget så att det stannar under tomgång, eftersom datorn reglerar luftflödet genom gasreglaget.

Å andra sidan, om gasreglaget och öppningen är smutsiga, uppstår problem när luftkonditioneringsapparaten slås på, vilket resulterar i otillräckligt luftflöde. Rengöring av gasreglaget kan förbättra fordonets prestanda och körprestanda.

Detta är ett botemedel för alla människor som lider av instabil motordrift, farligt fordonsdrift och nedsatt prestanda. Samtidigt är den nya bilen fortfarande ny. När motorn är avstängd flyter heta avgaser och oförbränd bensin upp till toppen av motorn.

Orsak #3. Komplikationer med kyl- och kondensorfläkten

En felaktig kylfläkt eller kondensor kan orsaka högtrycksuppbyggnad och instabil tomgångsvarvtal. Om hastigheten på din kyl- eller kondensorfläkt är variabel, se till att den fungerar normalt. Dessutom kan grundläggande tester hjälpa dig att köra en snabbkretskontroll om det behövs. Du kan också felsöka några grundläggande problem med kylfläkten. För att få den här guiden, besök den här artikeln.

Orsak #4. Problem med distributören och tändning

Om du har en gammal bil från en återförsäljare, kontrollera locket och rotorn. Locket mitt och yttre ändar försämras, täcks av kolavlagringar och antänds så småningom. Detta förhindrar att intensiva gnistor bildas vid tändstiftets spets. Inspektera noggrant fördelningsskyddet och terminalerna för kolspår och sprickor.

Det kommer att sända spänning till marken genom kolspår. Kolspåren på den svarta dispenserkåpan kan kräva intensivt ljus för att se. Kontrollera locket noggrant.

200 ~ 6000V yttre lock terminal rotorspetsen om det finns lite kolavlagringar och slitage, är det svårt att avge intensiva gnistor. Kontrollera rotorspetsen för brännskador, skador och luckor. Byt sedan ut änden efter behov. Kontrollera tändstiftet och tändstiftskabeln. Kontrollera rotor-, tändstiftskabeln och tändstiftets reparationsschema som rekommenderas av din biltillverkare. Se vid behov din bruksanvisning eller underhållsmanual för fordon.

Orsak #5. Justera tomgångshastigheten

Om du inte har hittat källan till problemet kan du behöva justera din tomgångshastighet. Du kan ändra tomgångshastigheten på gamla fordon utrustade med en förgasare. Faktum är att många förgasare utför denna procedur regelbundet. Justera tomgångsskruven och kontrollera magnetventilen för tomgångsvarvtal, beroende på din modell. Följ sedan stegen i bilens underhållshandbok.

Moderna bilars styrmodul (PCM) använder ingångssensorer för att justera tomgångsvarvtal beroende på luftflöde, gasposition och temperatur. Vissa versioner kan ge manuella justeringar.

Kontrollera dekalerna i motorrummet eller din bruksanvisning. Du kan kontrollera de sensorer som PCM förlitar sig på för att ställa in tomgångshastigheten. Exempel inkluderar gasspjällssensorer (TPS), massluftflödesgivare (MAF) och även sensorer för motorkylvätsketemperatur (ECT). Sensorer eller ställdon som arbetar i omkretsen av ditt arbetssystem får inte orsaka problem vid tomgångshastigheter innan du sätter på luftkonditioneringen. Det kan också misslyckas med att tända sin kontrollmotors ljussignal.

Slutliga tankar

Det svarar på frågan, varför förstör din bil när luftkonditioneringen är på? Kom ihåg att kontrollera varje del av din bil och om du fortfarande är osäker, kontakta en bilmekaniker för att lösa ditt problem. Vill du läsa mer? Har du någonsin undrat varför en luftkonditionering bara fungerar när bilen rör sig? Om ja, kan du också kolla in den. Men tack ändå!