Deprecated: Function wp_get_loading_attr_default is deprecated since version 6.3.0! Use wp_get_loading_optimization_attributes() instead. in /home/datfvcoarn/domains/krostrade.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

Hur avgör man om värmeelementets kärna är dålig? 5 överraskande tecken!

Hur vet man om värmeelementet är dåligt? Den uppvisar följande tecken: bil luktar, bilen är dimmig inuti, bilen börjar sluka kylvätska, kabinen blir kall och motorn blir varm, medan kupén är kylig.

Detta är symtom som du vanligtvis ofta upplever. Icke desto mindre beror det fortfarande på åldern, fordonet och hälsotillståndet för värmarens kärna.

Det är också bra att komma ihåg värmarkärnan och hur den påverkar fordonet. Det här är frågor du behöver för att få enkla och snabba svar för att omedelbart fixa bilen.

Flera tecken för att berätta om värmekärnan är dålig

Så det är dags att veta hur man avgör om värmarens kärna är dålig. Nedan finns tecken som kan hjälpa dig att se om värmarens kärna är ruttet:

#1. Dimmigt inne i bilen

Dimma är ett vanligt problem som uppstår från en värmekärna, speciellt om bilens interiör imma upp utan anledning. Betydelsen av “dimma upp” är lätt dimma i vindrutan. Fönstret är på något sätt täckt av varm och fuktig kondens. Det som hände är att värmarens kärna plötsligt blåser när du kör, och efteråt värms motorn upp. Kylvätskan läcker in i fordonshytten och orsakar dimma eftersom kylvätskan tidigare sitter inne i det temperatur- och varmreglerade kylvätskesystemet. Det avdunstar sedan till ångan som träffar den kallare luften genom bilen.

#2. Den udda lukten inne i bilen

Den melonlukten indikerar att värmeelementets kärna läcker. Denna lukt kommer också från kylarvätskan där kylvätskan läcker in i, runt och utanför bilen. Det är då du måste ta dig tid att titta under fordonet. Se hur mycket kylvätska som rinner ut på marken.

#3. Kyligt kupé

En sådan kylig känsla i kupén är aldrig en indikation på en skadad värmekärna. Det indikerar också att värmekomponenten eller fläktmotorn har gått dåligt. Men oroa dig aldrig eftersom den här komponenten är mindre tråkig när den fixeras istället för värmarens kärna. Det är redan ett gott tecken på en problematisk värmekärna om du ser något av dessa tecken förutom bristen på värme.

#4. Slukar kylvätska

En lastbil, skåpbil eller bil utvecklar en förtärande aptit på kylvätskan, vilket betyder att en värmekärna är ruttet. Då kan du inte säga vart det kommer att ta vägen. Det är då du måste titta noga på den skadade värmekärnan. Ett svårt läckage att hitta är en anledning till att kylvätskan läcker in i kupén, eftersom det stämmer eftersom systemet är kallt och inte bildar imma utan skapar en pöl. Se om värmarens kärna är ruttet på passagerarsidans golv. Blir det blött kan det ligga snabbmatspåsar eller bortglömda skor där. Således misstänker jag att det är en värmekärna.

#5. Motorn verkar varm medan kupén i bilen är kall

En varm motor och en kall plats betyder också att en värmekärna är ruttet. Om den fortsätter att överhettas, kontrollera statusen för värmarens kärna. Det kan koppla in många delar inuti bilen. Om det börjar och slutar avge värme medan motorn är varm, undersök vidare om läckage finns någon annanstans i kylvätskan, det kan ha fler problem som kommer från bilen. Kom ihåg att överhettning är ett allvarligt problem för bilen. Så lär dig hur du avgör om värmarens kärna är dålig. Alla huvudkomponenter i fordonet går sönder och slits ut med tanke på hastigheten när det kokar. Om det överhettas, lös problemet och åtgärda det omedelbart. Temperaturmätaren som når upp i farozonen betyder att du inte kör den. Snälla bogsera den.

Förstå värmeelementets kärna

Värmarens kärna är en väsentlig del av kylsystemet i en bil, eftersom den ser ut på samma sätt som miniatyrversionen av en kylare. Detta är också en liten radiator med ett rutnät av små rör, inklusive ett våftigt utseende i fenorna som sprider värmen, medan värmeelementets kärna gör att defrostern och värmaren kan fungera.

Förstå dess funktion

Värmarens kärna cirkulerar kylvätskan i de små rören. Kylvätskan kommer in genom värmeslangen och sedan ut ur den andra. Den utstrålar värmen i kabinen för att inte frysa på de kalla och vintermorgnarna. Det låter också defrostern på ett ansvarsfullt sätt fungera korrekt. Det är också kopplat till AC-systemet organiserat kring samma principer.

Förstå om platsen

Värmarens kärna finns bakom instrumentbrädan under passagerarsidan av mitten. Den har ett hölje eller hölje nedgrävt på baksidan av varje komponent i en instrumentbräda. Du kanske också vill läsa om att värmarens kärna inte fungerar.

It’s A Wrap!

Nu lär du dig svaret på frågan “hur man vet om värmekärnan är dålig?” Det finns tecken du vanligtvis ser när det börjar stressa dig. Jobbet är lättare att beskriva om det inte fungerar som det ska. Om du också vill, kolla in manualen och andra autoguider. Berätta för din familj och vänner om de kommer att veta om en värmekärna är ruttet. Så de kan ändra sina också. Du kanske vill läsa relaterade artiklar; vet hur man täpper igen värmekärnan och hur man kringgår värmekärnan.