Deprecated: Function wp_get_loading_attr_default is deprecated since version 6.3.0! Use wp_get_loading_optimization_attributes() instead. in /home/datfvcoarn/domains/krostrade.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

Hur fixar man en läckande värmekärna? 2 bästa sätten!

Vill du veta hur man fixar en läckande värmekärna? Du känner förmodligen lukten av kylvätskan inuti bilen, och den producerar inte värme i kupén eller har dimmiga vindrutor. Då finns det förmodligen ett problem med din värmeelement.

Det finns anledningar till varför din värmarkärna inte producerar värme även om du har startat din bils motor eller kört några mil, och kanske dina värmeslangar läcker.

Två metoder kan hjälpa dig att åtgärda läckan i värmeslangar: att kringgå slangarna eller ta bort dem och ersätta dem senare med en ny. Om du inte vet hur du ska byta värmeslangarna och du måste resa till mekanikern eller använda din bil, kan du kringgå det under tiden. Men observera att när du kringgår slangarna kommer du inte att ha värme inuti fordonet.

Vad är en värmekärna?

En bils värmekärna ser ut som en liten kylare i din bil, som passerar värmen från din bils motor. Den varma kylvätskan från motorn går in i din värmekärna och ger värme inuti kupén, medan utloppsvärmarslangen är där den kalla kylvätskan går ut från värmekärnan. Återigen går den kalla kylvätskan och går tillbaka in i motorn igen. Därför måste du köra motorn i några minuter för att testa kapaciteten på din värmekärna. Är du redo att lära dig mer om det och hur man fixar en läckande värmekärna, min vän? Fortsätt gärna läsa.

Sätt att fixa en värmekärna

Anta att du får reda på att slangarna från din värmarkärna läcker. Du har två alternativ för att fixa dem: ta bort hela värmarkärnan från din bil eller lämna den och anslut de två slangarna. Att ta bort hela värmarkärnan kommer att ta tid, men du kan också komma åt fordonet, speciellt om du behöver byta ut det om du inte vill ta bort hela värmarkärnan. Du kan helt enkelt gå förbi rören!

Bypass är en metod där inlopps- och utloppsslangarna ansluts med hjälp av röranslutningar om läckorna är milda. Förbikoppling innebär också att ingen varm och kall kylvätska kommer in i och utanför din värmare, och din bil kommer inte att producera någon värme eller luftflöde. Du kan använda den här metoden under en kortare tid tills du byter ut dem eller tills din mekaniker kommer. Å andra sidan, om det redan är vinter och kallt ute är det inte att rekommendera att kringgå din värmekärna, eftersom du behöver en högre temperatur inne i kabinen för att resa säkert.

#1. Förbikoppling av värmekärna

Du måste ansluta inlopps- och utloppsvärmarens kärnslangar. I den här metoden måste du känna till att klippa slangarna korrekt då du måste vara försiktig med dem. En felaktig bypass kan göra att din kylvätska läcker mer än den var och orsaka ytterligare skador på din värmare. Bortsett från det kan varm kylvätska orsaka fysisk skada. För att börja, lokalisera dina värmeslangar. Du kan enkelt hitta dem när de ansluts till värmeelementets kärna, vanligtvis placerade i brandväggen eller bort från motorn. Eftersom bilar skiljer sig kan du placera detta annorlunda än andra.

Du kan klippa av slangarna eller ta bort slangen från brandväggen. Om du väljer att klippa av slangarna, lämna åtminstone några centimeter från brandväggen för enkel åtkomst. Linda området du bestämmer dig för att klippa, lägg en trasa och klipp fast slangarna med ett verktyg. Klippning stoppar eventuell kylvätska från att rinna och släpper klämman efter kapningen. Du kan också sätta en behållare under bilen för att förhindra att kylvätska kommer över ytan.

Gör samma procedur på båda slangarna, anslut sedan en 180-graders plastslang, och den måste passa tätt. Om 180-graders plaströret inte är tillgängligt kan du istället använda ett PVC-rör. Fyll på kylvätska och kör din bils motor.

#2. Ta bort värmarens kärna

Du måste ta bort bilens instrumentbräda för att byta ut värmarkärnan, y. Vissa fordon kräver att du tar bort luftkonditioneringsgallret för att komma åt instrumentbrädan. När du tar bort instrumentbrädan, var noga med att inte skära av några ledningar eller kontakter. Efter detta, koppla loss slangarna i värmeelementet och använd en Philips- eller platt skruvmejsel för att ta bort skruvarna eller lossa bulten. När du har tagit bort värmekärnan, använd en koppling eller en slangkoppling och anslut den till inlopps- och utloppsslangarna.

Du gick förbi värmarkärnan genom att ta bort den och säkra en ersättare om du bestämde dig för att köpa en ny, särskilt om din värmarkärna är tillräckligt gammal. Kör bilens motor och kontrollera om ditt fordon överhettas. Om det inte gör det är du bra att gå. Du kanske också är intresserad av att veta om symptomen på en dålig eller sviktande värmekärna.

It’s A Wrap!

Du har nu framgångsrikt lärt dig hur man fixar en läckande värmekärna! Du kommer inte att vara orolig för att kylvätskan läcker ut ur din bil längre, eftersom du nu kan fixa dem själv och bestämma vilken typ av förbikoppling du behöver. Är inte det lätt och snabbt att utföra? Hoppas den här artikeln hjälpte dig att förstå vikten av värmare och förbikopplingsmetoder. Du kanske också vill läsa om hur mycket man ska byta ut en värmekärna och hur man fixar en igensatt värmekärna.