Deprecated: Function wp_get_loading_attr_default is deprecated since version 6.3.0! Use wp_get_loading_optimization_attributes() instead. in /home/datfvcoarn/domains/krostrade.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

Hur fungerar en nedre kylarslangsvärmare? De 2 bästa anledningarna!

Undrar du hur fungerar en nedre kylarslangvärmare? Sluta undra; du är på rätt plats. Varmt vatten rinner från värmaren till motorn genom ovansidan av den vinklade nedre slangen, medan kallt vatten går tillbaka till värmaren genom den mera nedsidan av en slang.

Som om två bilar färdades genom en tvåfilig tunnel. Nedre slangvärmare fungerar lika mycket som slangen i vilken de är placerade med minst en 45° vinkel mot motorn.

Om du placerar den i en position där den lutar mot radiatorn kommer all värme att ledas till radiatorn. Att göra ett brott i termostaten kommer bara att tillåta värme att läcka från motorn mot kylaren. Mina vänner, det här är bara en liten förhandstitt som ni borde fortsätta läsa för att upptäcka mer.

Vad gör den nedre kylarslangen?

Det kritiska syftet med kylaren är att överföra värme från motorn till den yttre atmosfären. När motorn är igång cirkuleras kylvätskan via kylaren. Den övre slangen tillåter uppvärmd kylvätska från motorn att nå kylaren. Bottenslangens roll är att återföra det kylda frostskyddsmedlet till motorn. Kylaren är fäst på ena sidan av den nedre slangen. Den motsatta änden av kabeln är ansluten till en vattenpump. Slangen kan vanligtvis kopplas till pumpen eller till ett kylvätskerör på motorn, som kommer att leda kylvätskan till vattenpumpens intag. Detta hjälper dig att lära dig hur en lägre kylarslangvärmare fungerar.

Nedre slang vs. Övre slangen

Kylarslangen verkar vara en viktig komponent i kylsystemet eftersom den kontrollerar passagen av kylvätska från vattenpumpen till värmaren. Kylarslangen verkar vara en gummiteknik som fångar upp värme från kylvätskan innan den återförs till motorn för att slutföra cykeln. Kylarslangar är indelade i två kategorier: övre och nedre. Sådana komponenter är inte utbytbara och finns i olika längder och former. En övre kylarslang är som följer:

Tryckslangen används för att koppla motorn till kylaren. I vilken den uppvärmda kylvätskan först från maskinen kommer in i kylaren. Dess nedre kylarslang är som följer: I grund och botten är det en vakuumslang precis på insidan av slangen. Det finns en inlindad trådfjäder för att förhindra att den går sönder. Den var fäst på motorns pump och botten av kylaren.

Den undre slangen ska vara större än den övre slangen Varför?

Frostskyddsmedlet levereras till vattenpumpens inlopp genom bottenslangen. En centrifugalpump är vad denna pump tillhandahåller. Denna typ av pump bygger ett positivt tryck vid intaget för att fungera korrekt. På grund av vätskebegränsningen som kan hända med en diameter som sträcker sig nedre slang vid flödeshastigheter, kan trycket sänkas drastiskt. Som ett resultat tillhandahåller biltillverkarna en gigantisk slang för att minska tryckförlusterna vid flödeshastigheter. Detta säkerställer att pumpen fungerar korrekt.

Varför är min nedre kylarslang kall?

Frostskyddsmedlet skulle helt eller delvis hindras från att passera genom kylaren under alla omständigheter där en kylig nedre slang är synlig. Vart och ett av nedanstående kylsystemproblem kan resultera i ett komprimerbart flöde:

#1. Trasig termostat

Det är det vanligaste problemet när det gäller en kylig nedre kylvätskeledning. En ventilbaserad termostat detekterar och kontrollerar kylvätsketillförseln, så att motorn går på rätt temperatur och inte överhettas. När bilen överhettas samtidigt som den inte lyckas värma upp den nedre kylvätskeledningen, har du definitivt ett termostatproblem som kräver byte. Termostaten måste vara stängd när motorn är kall och inte går. Termostaten reglerar vattenflödet och förhindrar varma områden i maskinen. Kylvattnet skulle införas i kylaren för energiavledning efter att rätt temperatur har uppnåtts. Det kan också vara en bra idé att läsa om vikten av en biltermostat.

#2. Kylvätskenivån är låg

Ett minskat kylvätskeflöde kan orsaka en mängd problem i kylvätskesystemet. En låg kylvätsketillförsel kan orsaka instängd luft i kylvätskesystemet, vilket kan göra att vattenpumpen stannar kvar i ett. Kylvätskenivån är enkel att kontrollera; lyft bara motorhuven & leta efter kylvätsketanken i bilmanualen. Kom ihåg att inte ta bort när motorn är varm eftersom den bränner och kommer att stänka överallt om du gör det.

Kylvätskesystemet kan blockeras i sällsynta fall. Detta är dock inte rimligt förekommande eftersom de primära kylvätskeledningarna är stora. Men om din bil tidigare kördes utan kylvätska och endast med vatten, kan det ha varit mycket korrosion i motorn. Detta, tillsammans med en trasig huvudpackning, kan resultera i en stor mängd skräp från kylvätskesystemet. Om du har uttömt alla andra alternativ, prova att spola kylsystemet.

It’s A Wrap!

Vi är glada över att veta att du har lärt dig hur en nedre kylarslangvärmare fungerar. Ovanstående handlar om grunderna för den nedre slangens funktion, dess syfte och orsakerna till att den nedre slangen förblir kall. Du kanske också vill läsa om vad som är en värmestyrventil och hur du får bilvärmaren att värmas upp snabbare. Tack, vänner, för att ni läser den här artikeln till slutet.