Deprecated: Function wp_get_loading_attr_default is deprecated since version 6.3.0! Use wp_get_loading_optimization_attributes() instead. in /home/datfvcoarn/domains/krostrade.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

Hur man MC ett bröllop: 3 steg för att spika det

Du kan lära dig hur man MC ett bröllop i tre enkla steg. Den här guiden kommer att lära dig allt från förberedelser till själva värdskapet för bröllopet.

Kika gärna in på vår blogg för fler användbara tips om du är med i bröllopsprogrammet. Vill du till exempel veta hur du dj:ar ditt eget bröllop?

Om du inte känner för att anställa för dessa uppgifter, skulle det vara bäst att läsa hur man spikar dessa delar även som nybörjare.

Hur man MC ett bröllop: Användbara tips för nybörjare

Steg 1. Planera framåt

  • Var medveten om schemat och ordningen på händelserna
  • Se till att du vet hur du ska hålla varje evenemang inom den angivna tidsramen
  • Bekanta dig med eventpersonalen så att ni kan vara bekväma med varandra; MC och bröllopspersonalen bör dela sina behov med varandra för ett smidigt flöde av programmet
  • Förbered meddelandena som du kommer att kommunicera med gästerna och hur du presenterar varje tillkännagivande (t.ex. vissa meddelanden görs på mikrofonen på scenen, några nämns genom att gå tabell-till- bord, sägs vissa när man hälsar gäster som kommer in genom dörren)
  • Öva på att prata hemma, särskilt om det är första gången du är värd
  • Kom till receptionen tidigt för att kontrollera om allt är på plats och om det finns förberedelser som fortfarande behöver göras
  • Testa utrustningen du behöver, som mikrofonen, och om dina meddelanden kommer att vara tillräckligt höga för att kunna förstås av gästerna

Steg 2. Meddela viktig information vid starten och under evenemanget

  • I början av mottagningen ansvarar MC för att guida gästerna som kommer till deras bord och ge en snabb genomgång av det förväntade flödet av evenemang
  • MC kommer också att introducera bröllopsfesten, så se till att du känner dem väl
  • Efter att det nygifta paret tillkännages kan du meddela gästerna att de kan sitta ner
  • Beroende på vad paret planerat för sin mottagning kommer det att hållas tal efter att ha ätit
  • Se till att vara medveten om alla som kommer att hålla ett tal eller skåla och introducera dem därefter
  • Andra bröllopstraditioner som strumpebandskastning, bukettkastning och danser kan också tillkännages
  • Känn dig inte pressad att låta kvick under tillkännagivandena; det viktiga är att göra dem begripliga för gästerna, och den planerade tidslinjen kommer att följas

Steg 3. Ställ in tonen på bröllopet

  • Förutom tillkännagivandena för att vägleda gästerna och hålla ett smidigt flöde av programmet, hjälper MC också till att skapa tonen för evenemanget
  • Humor uppskattas alltid, men kom ihåg takt och uppriktighet så att folk dras mer till dig
  • Få inte panik om ditt sinne plötsligt blir tomt, vilket kan hända på grund av nerver
  • Kom ihåg att du har planerat detta i förväg, och du behöver bara meddela vad gästerna behöver göra och vad som är nästa för programmet
  • Se till att varje person du kommer att tillkännage, särskilt de som ska hålla ett tal, är förberedda
  • Kommunicera med brudparet före och under hela mottagningen för att säkerställa att de är nöjda med hur programmet går

Vad tillkännager MC på ett bröllop?

  • Det gifta parets ankomst
  • Början av middagen
  • Högtalarna som ska prata på scenen
  • Vem ska delta i formella bilder
  • Skärning av tårtan
  • Bröllopstraditioner och danser
  • När det är dags att ta farväl av det nygifta paret

Observera att inte alla bröllop är lika, så MC:s meddelanden kan alltid ändras.

Hur presenterar jag mitt bröllopsfest som MC?

  • Få gästernas uppmärksamhet genom att sänka musikvolymen och välja entrésången
  • Meddela ankomsten av bröllopssällskapet enligt följande: vaktmästare, tärnor och brudgumpar, brudtärna och bästis, nygifta
  • Den första personen eller paret i raden kommer in när MC tillkännager sitt namn och sin roll, pausa i några sekunder, sedan kan nästa par gå in
  • Bröllopssällskapet fortsätter till huvudbordet och ställer sig bakom sina stolar
  • När de nygifta är presenterade är introduktionen över och MC kan meddela middagen eller starten av mottagningen
  • Meddelas föräldrar vid bröllopsmottagningen?

    Föräldrarna behöver inte meddelas vid bröllopsmottagningen, men par kan hedra dem som en del av den stora entrén. Beställningen kommer att ha brudgummens föräldrar före brudens föräldrar.

    Vem borde vara MC på ett bröllop?

    • Nära brudparet
    • Kan vara man eller kvinna
    • Kan vara brudtärna eller bäste man
    • Känner med gästerna
    • Är självsäker på att tala och vet timingen för humor
    • Livlig med en stark röst

    Vänligen bekanta dig med bröllopstraditionerna om du är MC. Vet du till exempel vad en jubileumsdans på ett bröllop är?

    Slutsats

    Och det är allt! Du har precis lärt dig hur man MC ett bröllop, vilket är lika enkelt som förberedelser, tillkännagivanden och ange evenemangets ton.

    Nyckelrollerna du måste ha är att vara bekant med evenemangsschemat, personerna du annonserar och se till att gästerna guidas väl. Förbered en lapp på din telefon eller papper om du blir mentalt blockerad.