Deprecated: Function wp_get_loading_attr_default is deprecated since version 6.3.0! Use wp_get_loading_optimization_attributes() instead. in /home/datfvcoarn/domains/krostrade.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

Hur spolar man bilvärmarkärnan? 5 enkla steg!

Undrar du hur man spolar bilvärmarkärnan eftersom du inte orkar med en kall bil längre? Oroa dig inte för vi har en lösning för dig. Vi har sammanställt den här guiden om att tömma en värmarkärna för att få maximal värmare från din bilvärmare.

Värmaren är en viktig del av en bil, och dess underhåll blir obligatoriskt på vintern eftersom ingen vill köra bilen med frysende händer. Så det är bättre att ha lite energi och fixa värmaren själv istället för att ringa en mekaniker och betalade honom en handfull dollar.

Mina vänner, det finns fler saker som ni borde veta, så utan vidare, låt oss börja!

När behöver du spola värmarens kärna?

Du måste spola värmarens kärna när värmaren inte skickar uppvärmd luft som vanligt. En spolning kan hjälpa till att förbättra värmarens prestanda genom att täppa till värmarens kärna. Du kommer att kunna upptäcka en betydande skillnad i temperaturstegring före och efter färgen.

Verktyg och tillbehör

  • En stor behållare
  • Jack
  • Klara slangar
  • handskar
  • Tång/skruvmejsel
  • Trädgårdsslangar
  • Luftkompressor (tillval)
  • Slangklämmor (villkorlig)
  • Tejp eller silikonkoppling
  • Frysskyddslösning
  • Ett spolsats
  • En adapter
  • Trasor
  • Skyddsglasögon

Steg för att tömma bilvärmarkärnan

Vi har gjort en lista med enkla steg nedan, och de kommer att svara på din fråga om hur man spolar bilvärmare:

Steg #1. Jacka upp bilen

För det första måste du parkera bilen på parkeringen. Vänta sedan tills bilmotorn har svalnat helt; annars kan den varma kylvätskan bränna dig. Dessutom måste du också se till att du parkerar bilen på en utmanande och jämn yta som betong. Till skillnad från den hala ytan på din grusuppfart hjälper en slät yta till att lyfta upp bilen effektivt. Du kan använda en vagn eller en saxdomkraft för att lyfta upp fordonet. Justera domkraftens längd efter din lätthet och sätt sedan domkraftsstativen för stöd.

Steg #2. Kom åt värmeslangarna

Öppna bilhuven och hitta brandväggen som vanligtvis finns i motorrummet på passagerarsidan. Där ser du två gummislangar i svart färg. En av dem är inloppet, det andra är utloppsslangen, och båda ansluts till värmarens kärna. Därefter måste du koppla bort slangarna men glöm inte att dubbelkolla att motorn är sval. Kylvätskan kan spilla från munstyckena, så lägg några trasor under slangarna. Använd sedan en tång eller skruvmejsel för att klämma ihop slangklämmorna. Skjut klämmorna och frigör slangarna från munstyckena.

Steg #3. Anslut de genomskinliga slangarna

Vi är alla redo att ansluta våra klara slangar med munstyckena. Men först måste du fästa ett rör med trädgårdsslangen med hjälp av en adapter och spolsatsen. Anslut sedan båda de genomskinliga slangarna till slangmunstyckena. Applicera silikonkopplingar eller tejp för att se till att de sitter tätt. Anslut sedan trädgårdsslangen till en tapp. Konsultera din bils bruksanvisning och justera vattentrycket till mellan 10-15 psi.

Steg #4. Utför spolningen

Slå på tappen, låt vattnet rinna från det genomskinliga inloppsröret till värmarens kärna och kom sedan tillbaka ut ur värmarens inloppsslang eller genomskinliga utloppsrör. Se till att allt detta vatten går ner i en stor behållare och inte ska spillas på golvet eftersom det innehåller skadlig kylvätska. Stäng av tappen när det klara vattnet börjar rinna ut ur avgasröret. Koppla sedan bort trädgårdsslangen och nu måste du hälla frostskyddsmedel i värmarens kärna.

Använd samma genomskinliga slang som trädgårdsslangen fästes med och montera en tratt på dess ände och kör sedan. Frostskyddslösningen kommer att undvika att vatten fryser inuti och så småningom skada ditt bilvärmesystem. Låt alla svar komma ut ur utloppsslangen.

Steg #5. Fyll på kylaren

Slutligen måste du koppla tillbaka värmeslangarna med sina respektive munstycken. Använd ett par nya klämmor om de gamla är i dåligt skick. Du måste se till att båda slangarna sitter jämnt och tätt. Öppna nu kylarlocket och fyll det med en 50/50 blandning av kylvätska och vatten. Stäng locket och bilhuven, och voila! Du är färdig. Du har lyckats spola värmarens kärna.

Hur täpper man upp värmeelementets kärna?

Ingen vill ha en igensatt värmekärna i sin bil. Du kan använda en kompressor för att täppa igen värmarens kärna om vattnet inte tar med sig kylvätskan och värmaren fortfarande inte producerar värme. Anslut luftledningen till värmarens utlopp och fixera det med tejp eller en koppling. Utöva tryck på systemet så är du igång.

Alla föremål som fastnat eller smuts kommer ut från värmarens inlopp. En radiatorrengörare fungerar på samma sätt och är utmärkt för att rensa träskor. Men du behöver en anslutning av genomskinliga slangar med värmarens kärna för att utföra täppningsåtgärder genom att använda en kylare. Du kanske också är intresserad av att veta om tecken på att din värmekärna läcker.

It’s A Wrap!

Nu vet du hur man spolar bilvärmarens kärna. Värmarkärnan är kärnan i bilvärmaren och kräver underhåll för att ge dig och dina nära och kära värme och mysighet. Det iskalla vädret tillåter inte någon att gå hem och göra lite arbete om bilvärmaren inte fungerar. Du kanske också vill läsa om vad som är PTC-värmare i bil och hur fungerar en blockvärmare på en diesel.