Deprecated: Function wp_get_loading_attr_default is deprecated since version 6.3.0! Use wp_get_loading_optimization_attributes() instead. in /home/datfvcoarn/domains/krostrade.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

Hur testar man en värmeelement? En definitiv guide!

Hur testar man en värmekärna? Testa om den fungerar korrekt genom att röra vid slangarna för att vara varm eller varm. En av dessa slangar kan vara lite svalare än andra, men inte så mycket.

Ett symptom att lägga märke till är att slangen är varm medan den andra är kall eller sval vid beröring. I det här fallet är din en igensatt värmekärna som kräver att den spolas ur.

Ibland kan du tvinga in renare och komprimerad luft i värmarens kärna, vilket rensar blockeringen. Prova detta innan du byter ut värmarens kärna. Kom ihåg att byte av värmarkärnan som en del av VVS-systemet inuti instrumentbrädan kräver arbete. Så, rensa blockeringen innan du försöker byta. Utan vidare, läs den här artikeln vidare!

Förstå först värmeelementets kärna

Vad är en värmekärna? Det är lite kylare att se inuti instrumentbrädan. Kylvätskan från motorn går igenom detta medan fläkten blåser luften från hörn till hörn. Du kommer att känna den varma luften som kommer från VVS-ventilerna till följd av denna process. Värmarens prestanda påverkas kraftigt av kylsystemet eller värmarens kärnproblem. Användning av stopp-läckageprodukter gör att värmekärnan inte fungerar korrekt. Om det finns läckage i kylvätskan du försöker åtgärda, men ingen värme eller liknande minskar, orsakar blockering i värmarens kärna problemet.

Korrosion är också en anledning till att värmarens kärna inte fungerar korrekt. Värmarens kärna täpps till, vilket gör att du rinner rakt vatten i kylsystemet eller kylsystemet fullt av rost och glödskal. Inspektera kylvätskan och ta bort kylarlocket med en utmärkt motor. Värmarkärnan är inte den första som tittar om den inte har några föroreningar, men den kommer i en härlig färg.

Andra problem kan göra att värmekärnan inte fungerar om den ser svart eller brun ut och fylls med rost. Spola av kylsystemet och värmarens kärna om dessa föroreningar är synliga, för att förhindra problem i framtiden. Se och testa värmarkärnan om den är igensatt med slangarna när de går in i brandväggen. Titta på skottet eller brandväggen om två slangar stänger ihop. Dessa slangar är matningen, medan returslangarna är för värmarens kärna. Känn på dessa slangar medan motorn är varm och går.

Användbart verktyg För att testa en värmekärna

Temperaturtestverktyget, 5811585, är ett värdefullt och enkelt verktyg för att ta bort gissningar i temperaturdiagnostik. Det är till hjälp för att identifiera dåligt luftflöde eller begränsningar i systemets förångare och kondensorns översvämningsnivåer, eftersom detta är sant med expansionsventilens och öppningsrörets prestanda, inklusive mottagartorken i ett köldmedieflöde. Dessutom hjälper detta verktyg till att diagnostisera en usel termostat eller blockerad värmekärna. Bestäm termostatens korrekta funktion eller den interna begränsningen i en värmekärna. Anslut en stav till värmarens inlopp; antingen klämmer du fast den på värmeslangen eller den exponerade metallen medan tvåan är i utloppet.

Testar du en värmekärna?; Är det dåligt?

Så, hur testar man en värmekärna? Värmarens kärna kanske inte är så varm som den måste vara i din bil. Värmarens kärna är en liten kylare i instrumentbrädan, bredvid passagerarsidan på baksidan av handskfacket. Två små vattenslangar finns under huven på fordonets passagerarsida. De går till de två metallrören rakt igenom värmarens kärna och bör vara vid fordonets brandvägg. Den återstående värmarkärnan syns inte eftersom den är precis inuti instrumentbrädan.

Ett överhettningsproblem uppstår på grund av en dålig termostat, eftersom detta inte tillåter den varma kylvätskan att cirkulera i värmarens kärna och motorn. Kylaren överhettas inte och är komplett om det inte läcker kylvätska. Byt ut termostaten om möjligt, eftersom det är en enkel och billig gissning. Använd rätt temperaturtermostat som faller under 195 grader Fahrenheit.

Små värmeslangar är varma, men ingen varm luft blåser ut ur ventilerna, vilket innebär att värmarens kärna fylls med smuts och rost. Besök närmaste lokala butik för bildelar för att få tag i ett kit för spolning av värmekärnor. Problemet kan också bero på att instrumentbrädan inte väljer värmare. Slangarna är varma under huven, och systemet har kylvätska. Problemet är den elektriska avledningsdörren som inte flyttar värmevalet. Eller så skickar instrumentreglaget inte signalen för att flytta dörren i värmevalet.

Tecken efter att ha testat en värmekärna

En film kan uppstå på fönstren, eller till och med en tjock dimma som du kan se i spegeln, detta är medan du badar under en varm dusch som indikerar ett läckage av värmeelement. Det betyder inte att det bildas ånga på fönstren, eftersom kylvätskan aerosoliseras med en fläkt som blåser ut på fönstren. Det är då vätskan täcker fönstren vilket gör det svårt att märka. Det gör det svårt att utplåna det.

Läckan märks också från instrumentbrädans insida som samlas på bilens golv på mattorna. Det är synligt på panelkonsolen precis framför dig. Detta betyder inte att det kommer från ventilerna eftersom det läcker från insidan. Det går längre ner i sprickorna eller fogarna. En kylvätska som läcker på fläckarna skulle innebära att en värmekärna läcker eller är igensatt. Du kanske också vill läsa om hur du spolar värmarens kärna.

It’s A Wrap!

Nu lär du dig flera sätt att testa en värmekärna. Men det är bättre att först förstå värmarkärnan och använda ett temperaturtestverktyg som heter 5811585. Och ännu viktigare, lägg märke till tecknen efter att du testat värmarkärnan. Klicka på dessa länkar för att läsa relaterade artiklar; vet hur man täpper igen värmekärnan och hur man kringgår värmekärnan