Deprecated: Function wp_get_loading_attr_default is deprecated since version 6.3.0! Use wp_get_loading_optimization_attributes() instead. in /home/datfvcoarn/domains/krostrade.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

Varför fungerar min bilvärmare bara på hög? 5 överraskande skäl!

Varför fungerar min bilvärmare bara på hög? Det här problemet beror på låg kylvätska, ett center som inte är igång, en maskin som har luft eller att värmaren inte fungerar.

Det primära problemet kan vara själva kylvätskan som stoppar värmecentralen när den sprider varm luft tillbaka till kabinen, med föroreningar eller rostpartiklar i kylvätskan. Det tyder också på att fläktmotormotståndet är felaktigt; det fungerar bara på hög nivå.

Fläktmotormotståndet går sönder på grund av ett främmande föremål eller mekaniska problem i fläktmotorns fläktblad. Det undviker det eftersom det snurrar fritt och ökar strömmen i motståndet, vilket orsakar överhettning och fel. Låt oss diskutera mer om detta nedan. Fortsätt läsa!

Skäl till varför bilvärmaren bara fungerar på hög nivå

Här är anledningar till varför bilvärmaren bara fungerar på hög:

#1. Låg kylvätska

Kylvätskan reglerar bäst motortemperaturen medan den varma luften strömmar in i kupén. Motorn samlar värme under arbetet och samlar upp den som värme; den transporterar tillbaka den till fordonets kylare. Bilvärmaren fungerar endast under körning med låg kylvätska och en värmare påslagen. I denna mening är en fullt fungerande kylvätska ett svar på många fordonskomponenter.

Ingen värme vid tomgång är ett tecken på att något är fel med den att du måste kontrollera kylvätskenivån. Men öppna inte det trycksatta eller heta kylsystemet, eftersom det kan leda till personskada. Kontrollera manualen för ägaren angående kontroll av kylvätskenivåerna. Kontrollera kylsystemet professionellt. Det finns fortfarande andra orsaker till att kylvätskan är låg, som oregelbundna läckage och underhåll i kylvätskesystemet. Oavsett vad orsaken kan vara, sök hjälp från en professionell tekniker för att inspektera problemet.]

#2. Igensatt värmekärna

Den blockerade värmekärnan är också det vanligaste problemet med bilvärmare och orsaken till att enheten fungerar för högt. Karossen använder varm motorkylvätska i fordonets kylsystem, vilket värmer upp fordonets kabin. Problemen med bilvärmaren börjar plötsligt uppstå när igensättningen börjar. Pumpen trycker in den heta kylvätskan i värmeslangen och tillbaka till en värmekärna.

Fläktmotorn gör luften i värmarens kärnfläns, vilket tillåter varm luft att blåsa genom AC-kanalerna. Ventilen öppnas också i vissa fordon så att den heta kylvätskan kan fortsätta till värmeelementets kärna. Kylvätskan levererar 200 grader och ger varmluft som krävs av fordonets interiör. Värmarens kärna täpptes till på grund av skräp som byggts upp, och snart började den inte fungera med dåligt underhåll i kylsystemet. Så, få värmaren inspekterad av en expert eftersom detta område är utmanande att komma åt och rörigt att lösa. Du kanske också är intresserad av att veta om symptomen på en igensatt värmekärna.

#3. Luftlåst kylsystem

Luftfickor gör också att värmaren endast fungerar på höjder som finns i kylsystemet. De förhindrar vidare kylvätskecirkulation medan de uppstår från ett felaktigt kylarlock eller låg kylvätska. Men sedan leder de låga kylvätskenivåerna till överhettning, dålig motorprestanda och inkonsekvens i värme och kall luft från kabinens ventiler.

#4. Termostaten har fastnat öppen

Fordonets termostat håller den exakta motortemperaturen och styr kylvätskeflödet från en motor. Korrosion och skräp som ansamlas förhindrar att den plötsligt stängs. När komponenten förblir öppen upplever du en låg temperatur i maskinen. När motorn inte värms upp korrekt är det förknippat med en fast och tillgänglig termostat. Värmaren sätter inte ihop värmen efter behov. Bilens värmare slutar blåsa varmluft, eller så går den på tomgång.

#5. Bilen är inte uppvärmd

Varför fungerar min bilvärmare bara på hög? Den fungerar bara på hög och blåser inte ut värmen korrekt eftersom bilen inte är uppvärmd. Men du kommer inte att göra detta om fordonet är varmt eftersom det blåser värme och svalnar efter 15 till 20 minuter, eftersom detta är normalt, med den interna sensorn som når ett specifikt börvärde. Du kan till exempel ha ställt in den på runt 80 då bilens interiör går på 80, och det blåser plötsligt lite svalare luft eller åtminstone varmluft. Om det är 80 i inredningen och du vrider det till 85 rattar, bör du känna att den varma luften redan kommer ut. När den når 85 blåser den kallare luften ut och håller temperaturen. Interiören är så varm att sensorn inser att den inte längre behöver blåsa varmluft med den inställda temperaturen den är inställd i.

It’s A Wrap!

Nu lär du dig svaret, “varför fungerar min bilvärmare bara på hög?” Eftersom bilen inte är uppvärmd, har termostaten fastnat öppen, kylvätskesystemet är luftlåst, värmarens kärna är igensatt och den låga kylvätskan är det. När problemen väl uppstår kan de signalera att bilvärmaren bara fungerar på hög nivå. Så vänligen dela denna information för att hjälpa andra med sin bilvärmare och lösa problemet direkt. Du kanske också vill läsa om vad som är den bästa bärbara bilvärmaren och hur du gör din bilvärmare varmare.