Deprecated: Function wp_get_loading_attr_default is deprecated since version 6.3.0! Use wp_get_loading_optimization_attributes() instead. in /home/datfvcoarn/domains/krostrade.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

Vems försäkringsbolag ska ringa efter olyckan? 3 bästa skälen!

Många saker går igenom ditt huvud, inklusive vars försäkringsbolag att ringa efter olycka. Även om det är tufft att hantera det som har hänt, kan det skilja mellan vad som ska göras sedan mellan framgång och misslyckande. Det är naturligt att ifrågasätta om du ska ringa din försäkringsgivare omedelbart om någon slår din bil.

För att börja, kontakta din bilförsäkringsleverantör när du har dubbelkontrollerat att alla mår bra och pratat med myndigheterna.

Det finns flera skäl att ringa ditt försäkringsbolag efter en olycka, även om du inte hade fel. Att ta detta steg hjälper dig att knyta ditt framtida anspråk till den händelse du påstår. Ditt krav kommer att gå igenom mycket snabbare med den här metoden eftersom du kommer att kunna detaljera situationen och börja omedelbart.

Nackdelar med att ringa försäkringsbolaget till den andra föraren

Att kontakta den andra förarens försäkringsbolag är ofta en dålig idé. Det beror på att deras försäkringsbolag är mer angelägna om att hålla premierna låga än att täcka hela kostnaden för en olycka som var deras fel. Följande är några nackdelar med att prata med motpartens försäkringsbolag:

#1. Att utnyttja dina fel till sin fördel

Motpartens försäkringsbolag kan använda allt du säger för att skapa tvivel om din version av händelser och använda den till deras fördel så att de skulle betala lägre till inga skador.

#2. Muta

En engångsbetalning från ett försäkringsbolag kan vara ett bra sätt att lösa en tvist utan att behöva gå igenom besväret med att bevisa ditt fel. Kommunicera inte med motpartens försäkringsbolag om det inte är absolut nödvändigt.

Om den andra bilisten inte vill eller kan ringa sin försäkringsleverantör, bör du göra detsamma och förklara problemet för din försäkringsgivare. Om du skadas i en olycka som orsakats av en försäkrade eller oförsäkrade förare, ska din bilförsäkring betala hela kostnaden för de rättsliga utgifterna.

Anledningar till varför du borde ringa din försäkringsgivare först

Vems försäkringsbolag ska ringa efter olycka? Efter en olycka blir saker ofta oorganiserade. Du kanske inte har en aning om vem som är skyldig till felet. Men om du är inblandad i en olycka ska du aldrig acceptera skulden för det som hände. Din försäkringsleverantör bör veta så snabbt som möjligt, oavsett vem som inte är ansvarig för olyckan.

#1. Osäkerhet om vad det andra försäkringsbolaget kommer att säga

Dina fordonsreparationer kommer att ersättas om du kontaktar ditt försäkringsbolag och lämnar in ett krav. Hänsynslösa personer som orsakar en olycka måste lämna in ett krav hos sitt eget försäkringsbolag för att täcka kostnaden för reparation av din bil. Alla bilar är enligt lag skyldiga att ha en grundläggande ansvarsförsäkring, som tar hand om detta.

Den andra förarens försäkringsgivare är lagligt skyldig att kontakta dig, men det finns inget sätt att säga om de kommer eller inte. Det betyder att du kan ha mycket mer problem än du var innan olyckan. Att komma i kontakt med ditt försäkringsbolag i detta scenario är din bästa insats. Lär dig mer om försäkring genom att läsa en om vad som väntar på ett försäkringsskada.

#2. Ditt försäkringsbolag kan kanske ge mer hjälp

Det är mer troligt att du tror på din försäkringsgivare än en ny. Efter en kollision, tala med din försäkringsbolag om du kan tänka dig att din bil repareras tidigare än förväntat. Så länge du har en kollisionsförsäkring och gör ett krav kommer försäkringsbolaget att betala för reparationerna minus din självrisk, oavsett vem som är skyldig.

Företaget kommer att täcka dina hyrbilskostnader om din omfattande eller kollisionsförsäkring inkluderar hyreskostnadstäckning. En avdragsgill ersättning bör vara möjlig om det fastställs att du inte hade fel i olyckan och ditt försäkringsbolag har den andra förarens försäkringsinformation.

Väghjälp och andra valfria täckningar, som dessa, kan vara till nytta om du råkar ut för en olycka. Du kan lägga till vägassistans mot en extra avgift, vilket inkluderar tjänster som ett släp till en närliggande verkstad. Observera att dessa extra täckningar inte kommer att vara tillgängliga för dig efter att en förlust inträffat.

#3. Du ska göra anspråk ändå

Även om den andra bilisten var skyldig kan du behöva kontakta ditt försäkringsbolag och lämna in ett försäkringsanspråk om den andra föraren saknade försäkring. Även om det är lagligt i varje stat, väljer vissa förare ändå att avstå från försäkring. Som ett resultat ökar sannolikheten för att ha fel i en olycka dramatiskt för personer som kör vårdslöst.

Andra förare kan endast täckas av statliga minimi när de har fel för en olycka. Dina reparationer eller medicinska utgifter kan få dig att överskrida denna täcknings maximal. Även om motpartens försäkring betalar dina reparations- och sjukvårdskostnader, är du ansvarig för skillnaden.

Resterande 2.000 dollar i reparationskostnader kommer att falla på dina axlar om din bil behöver $ 7.000 i reparationer men den andra förarens försäkring endast täcker $ 5000 av den totala kostnaden.

Slutsats

Nu vet du vems försäkringsbolag du ska ringa efter en olycka och det är ditt eget eftersom det finns vissa nackdelar om du ringer försäkringsbolaget till den andra parten. Tänk alltid på alla tips som finns i den här artikeln som kan hjälpa dig. Å andra sidan kanske du vill lära dig vad engagemang för dess försäkring är.