Deprecated: Function wp_get_loading_attr_default is deprecated since version 6.3.0! Use wp_get_loading_optimization_attributes() instead. in /home/datfvcoarn/domains/krostrade.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

Hur man testar Grid Heater 5.9 Cummins? 3 enkla steg!

Vill du lära dig hur man testar gallervärmare 5.9 Cummins? För att testa nätvärmaren på en 5,9 Cummins behöver du en multimeter i spänningsinställningen för att mäta spänningen på reläerna. Du måste placera en av sonderna på batteriets pluspol och den andra på nätvärmarens reläer. Nästa är att vrida på nyckeln och testa den andra sidan av reläet för att se om spänningen passerar genom det. Reläerna ska klicka och nätvärmaren ska gnälla.

Med multimetern kan du avgöra om det finns lösa anslutningar och om komponenter som reläet eller värmeelementet är defekta.

Syftet med gallervärmaren är att förhindra kallstarter genom att värma upp luftladdningen. Du bör hitta gallervärmaren bredvid lufthornet och se dess anslutning till två reläer (även kända som solenoider) som är placerade runt fenderbrunnen, beroende på lastbilsmodell. Reläerna ska klicka när motorn startas och gallervärmaren hörs. Om gallervärmaren inte fungerar kan du felsöka och diagnostisera problemet för att se vad som behöver åtgärdas eller bytas ut. För att förstå mer om 5.9 Cummins och dess nätvärmare, fortsätt att läsa.

Vad är 5.9 Cummins?

5.9L Cummins är en välkänd motor. 12 och 24 ventilversionerna har en stor fläkt- och konsumentbas. Även om deras produktion upphörde för mer än ett decennium sedan, är det fler Cummins-lastbilar än Duramax och Power Strokes. Bosch CP3-insprutningspumpen, om 5.9L Cummins, gör cirka 23 000 psi och håller bränsletrycket runt den nivån med sin högtrycks common rail. Motorn har också en turbo med fast geometri, som ökar upp till 45 psi men bibehåller sin hållbarhet.

Fördelarna med 5,9L Cummins jämfört med dess 6,7L motsvarighet är närvaron av en 325hk och 610lbft stock, tillförlitligheten hos dess fasta geometriska turbo och dess utsläpp som är begränsade till endast de som kommer från katalysatorn och dess nedre cylinder tryck och ökad tätningsyta. Nackdelarna med 5,9L Cummins jämfört med 6,9L-versionen inkluderar minskat slagvolym, lägre vridmoment, sämre turbo och mindre insprutningslinjer och bränslerör. För att lära sig hur man testar grid heater 5.9 fortsätter Cummins att rulla.

Steg för att testa Grid Heater 5.9 Cummins

Nu när du vet allt om 5.9L Cummins-motorn kan vi gå vidare till steg-för-steg-proceduren för hur man testar dess nätvärmare. Dessa är ganska enkla att följa, och du kan följa stegen för att testa gallervärmarens funktionalitet. Det här steget kan också hjälpa dig att identifiera problemet med gallervärmaren om något finns. Se till att du har de nödvändiga verktygen och att vissa skyddshandskar inte skadar. Så, hur testar man gallervärmare 5.9 Cummins? Stegen utvecklas nedan.

Steg #1. Kontrollampa tecken på defekt

Om du bestämmer dig för att testa gallervärmaren på din 5.9L Cummins tror du förmodligen att den inte fungerar som den ska, eller så vill du se till att allt är bra under huven. Det snabbaste sättet att se att gallervärmaren inte fungerar är när du inte hör klicket från reläerna när du startar motorn. Du kanske hör reläerna klicka, men om gallervärmarna inte startar och du inte hör dess gnäll när den startar, är det förmodligen något fel på gallervärmaren.

Steg #2. Multimetertestning

För att spåra var problemet ligger måste du ta en multimetertestare och sätta den på dess spänningsinställning. Leta sedan upp reläerna och den positiva batteripolen under huven. Mät spänningen genom att placera en sond på batteripolen och den andra på reläterminalerna. Det ska inte gå någon ström genom reläet när motorn är avstängd. Slå på maskinen. Om strömmen inte passerar genom reläet ligger problemet mellan reläerna och nätvärmaren. Kontrollera om det finns skador på smältlänken eller lösa anslutningar. Du kanske också är intresserad av att veta hur man använder en multimeter.

Steg #3. Komponentbyte

När du har identifierat de komponenter eller delar som behöver bytas ut kan du byta ut dem själv eller låta någon göra det om du känner dig skrämd. Om du har erfarenheten rekommenderar vi att du själv byter ut den gamla delen med den nya. Se till att du bär handskar och annan nödvändig skyddsutrustning för att förhindra potentiella faror för din säkerhet. Är du medveten om hur man använder en multimeter?

It’s A Wrap!

Grattis till slutet. Vi vill tacka dig för den tid och ansträngning du har lagt ner på att läsa. Förhoppningsvis har du lärt dig mycket om hur du testar gallervärmare 5.9 Cummins. Nu har du en bättre uppfattning om vad 5.9 Cummins är och vad du ska göra om du vill se om dess gallervärmare fungerar korrekt. Om du inte är säker på att göra testet själv kan du alltid fråga en vän som kan det här eller lämna saker till en professionell. Kom ihåg att vara säker och beväpna dig med kunskap innan du dyker in i något nytt. Tills nästa gång! Tveka inte att veta dessa saker också; läs om varför bilvärmaren inte fungerar och bilen överhettas när värmaren är på.