Deprecated: Function wp_get_loading_attr_default is deprecated since version 6.3.0! Use wp_get_loading_optimization_attributes() instead. in /home/datfvcoarn/domains/krostrade.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

Varför fungerar inte min bilvärmare? 7 överraskande skäl!

Är du orolig och frågar: varför fungerar inte min bilvärmare eftersom du inte kan slå kylan i det iskalla vädret? Vi hör dig! Du får identifieringen och lösningen på problemet här.

Att fixa en bilvärmare blir sårbar på grund av kylan och för att du inte kan sätta en bärbar värmare i din bil för värme.

ja! Vi menar det vi säger. Du bör endast värma ett fordon med den inbyggda bilvärmaren. Annars löper du stor risk för brand. Se bara till att läsa alla möjliga tecken för att klargöra huvudproblemet med din bilvärmare.

Varför fungerar inte din bilvärmare?

Varför fungerar inte min bilvärmare? Låt oss utforska tillsammans.

#1. Värmarens kärna har problem

Värmarens kärna är en väsentlig del av värmesystemet. Men om det blir problem får du också problem. Så se till att fixa det så snart du upptäcker huvudproblemet. Värmarens kärna ser ut som en bilradiator eftersom de båda utför värmeväxlingsfunktionen. Värmarens kärna är placerad på instrumentpanelens baksida och är ansluten med två mässings- eller aluminiumrör som ger en kanal till kylvätska för rörelse.

Tecken som larmar dig om en felaktig värmekärna är:

#1. Bilvindrutan blir dimmig,

#2. En blandning av söta och bittra dofter i bilen gör dig illamående,

#3. Bilmotorn överhettas, och slutligen, om din bil äter upp kylvätskan i snabb takt.

Dessutom vägrar en värmarkärna också att hjälpa värmaren att blåsa varm luft i bilen om en igensättning i värmarens kärnrör begränsar kylvätskeflödet eller om fläkten har tappat kopplingen till kylvätskan. Slutligen måste värmarens kärna hantera en betydande igensättning om kylaren rostar eller låter skräpet passera genom den och fastna i värmarens kärna.

#2. Låga kylvätskenivåer

När fyllde du på kylvätskan i kylaren senast? Kommer du inte ihåg? Den låga kylvätskenivån kan vara boven som hindrar din bilvärmare från att blåsa uppvärmd luft i kupén. Så nu måste du gå och öppna kylarlocket på din kylbil och fylla på behållaren till hela nivån.

#3. Fläkt- och motorproblem

Fläkten eller fläkten skickar varm luft in i bilkupén och är ansvarig för att höja bilens temperatur. Du kan inte justera fläkthastigheten och få varmluften om fläkten kortsluter. Fläktmotorn får inte ström från elnätet och fläkten motstår att fungera. Motorn i din bils fläkt kan vara igensatt på grund av skräp eller utbränd om du inte kan få värme även om kraften når motorn.

Nu måste du vilja veta hur vi kan komma åt fläkten för att fixa eller byta ut den. Först måste du ta din verktygslåda och gå till garaget. Gå sedan in i värmeboxen och öppna den. Lyft också en del av instrumentbrädan så öppnas fläktmotorn för dig. Nu kan du träna dina mekaniska färdigheter på den. Dessutom förblir din bil kall om fläktmotormotståndet går sönder av någon anledning.

#4. Vattenläckor

Vattenläckaget är en bov som kan hindra bilvärmaren från att fungera korrekt. Du måste åtgärda problemet omedelbart. Men vad ska man fixa? Gå och kolla kylaren för ditt gråt först. Glöm inte heller att inspektera slangar och vattenpump. Fixa sedan den drabbade delen och njut av de mysiga och bekväma bilturer.

#5. Felaktiga kontroller

Ibland är orsaken bakom en icke-funktionell bilvärmare lika enkel som trasiga eller fastnade kontroller. Och hur kan man få värme från värmaren om man inte kan slå på den? Så, gå och fixa dem.

#6. Misslyckad termostat

Håller termostatmätaren på din bilvärmare på C även efter motorns starttid? Om ditt svar är ja, har din bils termostat sagt adjö och du måste installera en ny. Termostaten signalerar värmesystemet när du slår på bilvärmaren. En termostat som har fastnat eller gått sönder kan inte göra jobbet med att hålla temperaturen. Därför måste vi ersätta den med en ny.

Ta en uppsättning skiftnycklar och en stor hink. Beställ en ny termostat och kylvätska. Parkera bilen i ditt garage och lyft upp den för bekväm användning. Öppna bilhuven efter att ha sett till att bilmotorn är utmärkt. Gå till radiatorbasen och försök hitta termostaten mellan den centrala slangen och kylaren. Ta av kylarlocket; släng kylvätskan i hinken efter att du tagit bort slangen. Fixa den nya termostaten. Fyll på kylvätska och åk på en provtur.

#7. Kylare och ledningsproblem

En läckande kylare kan inte säkert transportera kylvätskan till värmarens kärna och kan skada motorn. Detta är ett allvarligt problem, och du bör åtgärda det i första hand innan det blir värst. Kortslutna ledningar eller utlösta säkringar låter inte värmaren fungera och värmer bilen smidigt. Den främsta orsaken bakom en dålig säkring eller kabel är överdrift eller interna problem. Du måste leta efter säkringen som har gått och ersätta den med en ny med samma strömstyrka. Du kanske också är intresserad av att veta om de fem vanligaste radiatorproblemen.

It’s A Wrap!

Förhoppningsvis kommer frågan om varför inte min bilvärmare fungerar inte att störa dig längre. Nu är det dags att återställa värmen i din bil. Så, vad sägs om att läsa fem korrigeringar för en trasig bilvärmare. Du kanske också vill läsa om vad som är den bästa bärbara bilvärmaren och vad som är PTC-värmare i bil.